Bokrecension: Wealth of nations av Adam Smith

En bok jag länge velat läsa är Wealth of nations av Adam Smith vilket är en klassiker inom ekonomi och skriven i slutet av 1700-talet. Wealth of nations är en mastodont till bok, vilket jag insåg efter att jag beställde hem den i pocketformat och den kom hem 1000 sidor tjock. Jag valde istället att lyssna på den via Librivox, en tjänst där frivilliga berättar in böcker i ljudboksformat. Jag läste igenom den i våras och tänkte att det kunde vara intressant att publicera en recension av boken (vi diskuterar också om boken i avsnitt 18 av Dataspaning).

Boken var helt klart intressant att lyssna på, där jag främst gillar första boken och därefter bok 2-3. Bok 4 och 5 var lite mindre intressanta, även om det var intressant att höra om det merkantila systemet och hur Adam Smith klagar på det. Hoppade själv över vissa delar och kan tipsa om att läsa det man är intresserad av i dessa böcker. Summerar de olika böckerna lite kort nedan för den som är intresserad.

Bok 1

Intressant introduktion till många ämnen. Diskussioner om fördelning av jobb, hur ett civiliserat samhälle skiljer sig åt mot ett icke-civiliserat, bra diskussion om pengar. En intressant diskussion är att pengavärde/pris i guld eller silver kan variera beroende på olika faktorer som tillgång (ex från sydamerikanska guld och silvergruvor), men att riktiga sättet att mäta är i form av lön/köpkraft. Därav inflationsjusterad. Också en del intressanta diskussioner om pengar och råvaror.

Bok 2

Om kapital. Man ska investera sparade pengar för effektiv nytta. Antingen genom att låna ut (obligationer/sparkonto) eller investera i verksamheter. Övrigt är för omedelbar konsumtion. Anser att det är bättre att konsumera varor än tjänster, då de består och har nytta för flera genom andrahandsmarknader. Lite tvärtom dagens idéer. Anser att man ska vara sparsam och investera för framtiden.

Bok 3

Om utvecklingen från antiken till 1700-talet. Intressant diskussion om utvecklingen av Europas ekonomi. Mycket om hur välståndet kommit från att man förbättrat land och hur handel genom städer främjat ett utbyte som lett till bättre välstånd. Trycker på jordbruksreformer och att de som äger en liten gård tenderar att bruka den klart bättre än ett stort gods. Diskuterar hur slavar och livegna inte har något motiv att förbättra eller investera i sitt jordbruk vilket är dåligt för samhällets utveckling. Menar på att investera i jordbruk är främsta sättet att sysselsätta kapital, vilket mycket väl kan vara en sanning på 1700-talet.

Bok 4

Politisk ekonomi. Intressant diskussion om det merkantila systemet. Att det är ekonomin som underhåller utgifter för exempelvis arméer, inte mängden metaller. Bra poänger med just att det är produktionen av landet som är dess välstånd, inte mängden metaller som invånarna innehar.

Bok 5

Publik ekonomi. Om statens utgifter och inkomster. Diskussioner om alla sorters skatter och statsskuld. Lämpliga utgifter för staten gås igenom och om hur de tänkte på skatter på den tiden. Adam Smith motiverar att de alltid bör vara utformade så att deras negativa effekt är så liten som möjligt. Han tar också upp utvecklingen från att man hade en statsskatt till en statsskuld. Han går också in på att den stora anledningen till statsskuld på den tiden var de stora extra utgifter som krävdes vid krig. Något han ansåg borde ske med mer måtta, men som landets invånare inte märker av då de inte får stå för kostnaderna för tillfället men i längden. Han menar också på att de brittiska kolonierna kostar mer än vad de bidrar med, då det inte skedde någon vidare beskattning i kolonierna men Storbritannien fick ha dyra krig för att försvara dem.

Summering

Mitt allmänna intryck av boken var att det fanns mycket intressant material i boken men den var alldeles för långdragen och tjock. Det är faktiskt mitt andra försök att läsa boken och jag kan säga att jag lyckades denna gång att ta mig igenom för att jag hoppade flera kapitel av boken. Helt klart läsvärd för den som läser många böcker och är intresserad av ekonomi. För den som inte är det kan man mycket väl läsa en mer modern bok i ämnet och få mer behållning. Som investerare gillar jag särskilt hans del om att man ska vara sparsam och investera sitt överblivna kapital i resurser som förädlar resurser och ökar effektiviteten (på 1700-talet var det främst i lantbruk medan det kan ses som i företag och fastigheter i dagsläget). Faktiskt mycket i samma anda som Warren Buffett som också resonerar på samma sätt.

6 reaktioner på ”Bokrecension: Wealth of nations av Adam Smith”

1. Förvånansvärt mycket av det han skriver har motsvarigheter i 2000-talet. En sak som fastnade hos mig var hur han poängterar att det är viktigt att ge sina arbetare en dräglig lön för annars blir de en dålig investering. Det fastnade hos mig av två anledningar. Dels för att han inser att absolut kostnadsminimering kan vara slöseri med pengar. Dels för att han ser egennytta i att ge någon annan pengar. Och det var 260 år sedan.

Jag kan tänka mig att den boken var Bibeln för nationalekonomer under lång tid efter att han skrev den.

1. Ja, jag håller verkligen med dig. Det är kul att det finns många saker han påpekar som stämmer än idag. Gillar också hans pragmatiska synsätt, många ekonomer idag kan bli lite för modellstyrda och kan ha svårt att förklara enkla samband på ett enkelt/praktiskt sätt och blir för teoristyrda. Det lyckas han bra med som exempelvis med löner.

2. Jag tycker diskussionen hur världshandeln var får många år sedan. När båtar inte åkte så långt var fyren i La Coruna världens ände. Den fyren finns kvar och jag tänkte mycket på boken då jag gick upp i den. Man kan förstå att världen har utvecklats de senaste århundraden då vi har en handel som når alla delar inom 1 dag. Fantastisk utveckling de senaste 50 åren…

Bra bok för att reflektera och förstå världen. Intressantare och resa till London och tänka hur det luktade på vägarna vid torgen där kött ruttnade under fötterna. Inte konstigt att det kliade lite här och där…

1. Ja, helt klart. Man får utvärdera allt med en nypa salt och se det som en syn som rådde för 250 år sedan. Men jag tycker det är kul att läsa böcker från så långt bak i tiden för att få ett annat perspektiv på livet. Många rådande sanningar idag som inte alls ses som självklara historiskt sett. Verkligen bra att blanda med resande också, varit själv i Edinburgh där Adam Smith bodde, sätter det lite i perspektiv att försöka förstå hur det var där och då.

3. Hej Henning!

Tack för boktips.

Har du förslag på hur jag ska kunna redovisa min portfölj på ett snyggt vis till min redovisning i skolan?