Trender i antal ägare på Avanza

Kom över en intressanta artikel av Kavastu på Börsvärlden. Där skrev han att många privatsparare köper förlorare och fallande knivar. Nyfiken so  jag är var jag tvungen att själv kolla på trenderna i antalet ägare bland de olika aktierna på Stockholmsbörsen, speciellt då detta kan ge lite insikt i hur folk tänker och agerar på börsen. Om nu tesen med att hedgefonder och stora förvaltare är ”smart money” och privatpersoner är ”dumb money” kan det vara intressant att observera, men också för att studera psykologiska effekter så som momentum som jag skrivit en hel del om här på bloggen.

Först kollade jag de fem största förlorarna på mid och large cap:
Sensys + 35 % ägare, – 57 % i kurs, 9500 ägare
Ericsson + 52 % ägare senaste året, – 47 % i kurs, 35 000 ägare
Betsson + 52 % ägare, – 37 %, 22 000 ägare
Eltel + 147 % ägare senaste året,  – 36 % i kurs, 2 400 ägare
Getinge, + 20 %, – 30 % i kurs, 6300 ägare
Totalt 75 200 ägare

Som syns har antalet ägare ökat stadigt, trots fallande kurser. Speciellt intressant ökar antalet ägare när kursen faller som mest, alla köper in sig i fallande kniven. När kursen fortsätter ner ökar ägarna ännu mer. Totalt är det 75 200 ägare av dessa aktier, och går man ner i listan för att inkludera topp 10 får man också med H&M och Ratos som tillsammans har 100 000 ägare.

De fem största vinnarna på mid och large cap hade följande utveckling:
Oriflame, +- 0 ägare, + 175 % i kurs, 2700 ägare
Lucara, + 65 % ägare, + 155 %, 7400 ägare,
Vitrolife, + 45 % ägare, + 155 %, 2250 ägare
NGQ, + 150 % ägare, + 120 %, 940 ägare
RaySearch, + 50 % ägare, + 88 %, 1500 ägare
Totalt 14 800 ägare

Intressant nog ökade antalet ägare kraftigt även här, så tesen är nog snarare att antalet ägare ökar mycket på grund av stora prisrörelser. Enda undantaget är Oriflame, som ingen verkar vilja köpa (en av de bästa aktierna jag köpt däremot). Men allmänt är det intressant att totala antalet ägare är endast 20 % av de största förlorarna, så nettosumman är att det går 5 förlorare per vinnare. Ett annat känt exempel är Fingerprint, där antalet ägare ökat stadigt och dubblats sen aktien toppade för ett år sedan.

Allmänt så ger detta ytterligare insikt i hur privatinvesterare agerar på börsen och den underliggande psykologi som finns. Som det verkar så har inte ”smart money” svårt att hitta köpare när dåliga nyheter kommer, så som i förlorarna ovan, då många köper in sig i aktien då de tror det är fyndpriser. Men också verkar det som att momentumeffekten är något som få investerare följer och gör så att investerare som förstått denna effekt, som t.ex. Kavastu, kan tjäna bra med pengar. 

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *