Billiga fina företag

Under förra året så var mitt fokus att kolla på billiga fina företag, eller rättare sagt billiga helt okej företag. Det kan vara företag som levererat under en lång tid men av yttre omständigheter inte går bra för tillfället. Det är oftast i dessa företag som en kvantitativ strategi investerar i och leder till bra avkastning på sikt. Det är också intressant att se hur många bra lägen som dykt upp under senaste året och hur man kunnat tjäna pengar på dessa, utöver det också att företag som gått upp mycket kan mycket väl fortsätta att gå upp.

Två exempel på bolag vars aktier hade gått upp mycket men fortfarande var billiga när jag köpte var Per Aarschleff och Bakkafrost. Vid köpet i slutet av februari förra året så hade de gått upp med 70 % respektive 100 % föregående år. Trots detta värderades de till låga 8-10 i EV/EBIT, vilket gjorde att de fortfarande var köpvärda och bland de billigare aktierna i norden. Deras verksamhet såg hälsosam ut och de fortsatte växa ganska kraftigt och de hade yttre förutsättningar med sig. Dessa två företag visade sig vara bland mina bästa investeringar och Per Aarschleff gick upp med 50 % till juli förra året då jag beslutade mig för att sälja då jag ansåg den blivit fullvärderad (sedan dess har den gått ner med – 20 %) och Bakkafrost valde jag att sälja nyligen med en total uppgång på 80 %. Det innebär att trots stora uppgångar åren innan så kan ett bolag fortsatt vara billigt och ha potential för ytterligare stora uppgångar, vilket dessa två bolag levererade.

Men billiga fina företag behöver inte alls vara gillade av marknaden och det finns några exempel på det från förra året. Ett bolag som jag blev intresserad av i höstas och valde köpa är bolaget Michael Kors. Det var ett av de lägst värderade större bolagen i USA och jag förstod inte riktigt varför ett bolag med ett så pass starkt märke och tidigare bra tillväxt skulle värderas så lågt på grund av lite farhågor över långsammare tillväxt framöver. Bolaget värderades runt 40 USD från juli tills januari för att sedan sticka iväg på senaste kvartalsrapporten till ca 56 USD. Det innebär en avkastning på 40 % för ett köpläge som funnits på marknaden i ett halvår till i stort sett samma pris. Det visar verkligen på att marknaden överskattar problem i billiga företag och sedan ändra uppfattning så fort bättre signaler kommer. Själv kommer jag hålla kvar KORS ett tag till då värderingen är fortfarande låga P/E 13.

Ett liknande exempel är Lucara Diamond, ett företag som varit billigt länge. När kursen gick ner under 9,5 kronor i september tyckte jag att det var galet billigt men valde att avvakta att ta en större position då företaget redan utgjorde en stor del av portföljen. Sedan dess är kursen upp med 65 %, en otrolig uppgång vilket de som var modiga nog att köpa i september har fått en hög avkastning för. Diamantmarknaden gick inte så dåligt som befarat och bolaget fortsätter leverera bra resultat. Trots denna enorma uppgång så värderas bolaget till EV/EBIT 4, vilket är ett av de lägsta värderingarna på Stockholmsbörsen, med en fortsatt fin gruva där de nyligen hittade en av världens största diamanter.

Ett bolag som jag köpte för nu ca 1 år sedan efter att det nästan blev utbuat på Avanzas marknadsdagar i Globen var Oriflame. Bolaget har haft riktigt stora problem i deras största marknad i Östeuropa men växer för övrigt bra i resten av världen. Värderingen har sjunkit från en skyhög värdering till närmare EV/EBIT 10, vilket är ett av de lägre på Stockholmsbörsen. Kursen har gått lite som en gummiboll under senaste året där den bottnat på 100 SEK och toppat på 150 SEK. Själv köpte jag den på 120 SEK och kommer hålla kvar i den ett tag till då jag tror att den har ytterligare uppsida. Liksom med KORS så kan investerarna vända med sin åsikt om bolaget och bolaget mycket väl uppvärderas. Som vanligt kan det ta tid att vänta på en uppvärdering och kommer en sådan inte inom 2-3 år efter köp så kan man lika väl sälja och investera i något annat då det mycket väl kan vara en värdefälla. Men än är vi inte där.

Fossil group är ett bolag som jag tröstar att jag inte köpte. Jag kollade på det i höstas i och med mitt köp i Movado, men valde att vänta. Sen kollade jag på det återigen i december-januari då det hade blivit mycket billigare igen. Bolaget värderades till ca P/E 10 och såg fortsatt fint ut. I samband med detta så kom Singular Diligence ut med en analys om bolaget och jag läste några analyser. Istället för att köpa valde jag att vänta och nu har aktien gått upp med 50 % sen dess. Här var det återigen flera farhågor om bolagets framtid som spökade och skuggade över deras verksamhet. Bolaget kan fortsatt vara köpvärt till EV/EBIT 8,7, men det var verkligen det för 5,8.

Det finns flera fina företag till låg värdering där ute i dagsläget. Som ovan nämnt så är fortfarande Lucara och Oriflame lågt värderade och värderingen på Fossil är inte så hög. Bolag inom datorbranschen värderas nu också riktigt lågt där Micron, LG, HP och Western Digital värderas under 5 i EV/EBIT och är bland de lägst värderade bolagen på USA börsen på grund av den minskande försäljningen av persondatorer. Uppfattningen om dessa kan liksom uppfattningen av råvaruföretagen för en månad sen ändras och deras intjäningsförmåga kan värderas upp. Själv håller jag lite koll där och ser efter om det finns bra köplägen efter lite noggrannare analys.

Billiga företag i relation till intjäningsförmåga och rörelseresultat kan ge riktigt bra köplägen och det senaste året har visat åtskilliga exempel på det. Själv har jag valt att också komplettera dessa med billiga företag i relation till tillgångarna, så kallade net-nets och tillgångsbolag, då de kan vara lättare att värdera men däremot mindre ”fina”. Intjäningsförmåga kan variera kraftigt medan tillgångarna oftast är ganska fixt, vilket ger en enklare procedur. Trots detta så är det vinsten som ger avkastning på lång sikt och billiga bolag i relation med vinst och rörelseresultat har visat sig ge riktigt bra avkastning det med. 

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *