Jämförelse av Brummer Multi-Strategy 2xL vs AMF Räntefond Lång vid kursnedgång

Enligt min strategi så ska jag köpa obligationsfonder vid kursnedgång. Däremot så finns det också andra alternativ som inte är starkt korrelerade med den svenska börsen, så som Brummer Multi-Strategy 2xL som är en mulitstrategihedgefond med belåning. Den investerar i flera olika tillgångsslag och har korrelation 0,05 med svenska börsen och 0,06 med svenska obligationer. Däremot har den ganska hög korrelation globala obligationer och med dollarn, vilket passar i en svensk och global konjunktursvacka. Varianten 2xL med belåning passar också bra (för varje krona lånas det en extra krona), då det blir billigare att låna i lågkonjunkturer och hävstången får extra stor effekt. Däremot är fonden ganska dyr med 1 procent i avgift och 20 % i prestationsbaserad avgift, samt 1 procent i köpavgift via Avanza eller Nordnet.

Så hur har det gått att köpa Brummer Multi-Strategy 2xL de senaste lågkonjunkturerna? Köpsignalen för obligationer och säljsignalen för aktier skedde den sista juli 2007. Sedan var det dags för att byta till aktier den sista oktober 2009. Under den tiden så gick AMF Räntefond Lång upp med +9 % och Brummer Multi-Strategy 2xL upp med +11,8 %, så klar vinst för Brummers fond trots avgifter.
 Nästa konjunktursvacka gav bytessignal den sista november 2010 och sedan igen den sista januari 2013. Under denna tid gick AMF Räntefond Lång upp med +14,7 % och Brummer Multi-Strategy 2xL med +15,7 %, så inte lika klar seger.

Så totalt sett så har Brummer Multi-Strategy 2xL gått bättre än AMF Räntefond Lång, men endast med någon enstaka procent i jämförelse. På tio års sikt så gick Brummer Multi-Strategy 2xL upp med +175 % jämfört med +70 % för AMF Räntefond Lång, så på längre sikt är den bättre. Vi får se om jag kommer använda Brummer Mulit-Strategy 2xL i framtiden då förhoppningsvis inte räntorna kommer att sänkas lika markant i nästa börsnedgång. 

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *