Är populära aktier en vinnande strategi?

Med sociala mediers intåg i aktievärlden där popularitet och antalet följare och likes är i fokus kan det få en att tro att aktiemarknaden är en popularitetstävling. Speciellt också när Avanza använder det och frontar listor över de populäraste aktierna.

Likt låtar på Spotify ska man välja aktier utifrån vad som är bland topplistorna. Bolagen i toppen har hundratusentals aktieägare och favoriten Investor dubblerat sina aktieägare under pandemin till över en halv miljon. Är då populära aktier en vinnande strategi? Dags att utvärdera hur det gick under 2022.

Uppgång och fall

Pandemiåren 2020-2021 var lite speciella där de populäraste aktierna fortsatte upp och upp. Det var bara att hoppa på tåget och köpa det som gick upp och haussades i sociala medier. Problemet är däremot att det krävs att köpa tidigt vilket få gör. Istället investerar de flesta genom att kolla i backspegeln och många genom att investera på vägen ner.

Det ser vi inte minst i den mest populära aktien under 2022 mätt i nya ägare; Samhällsbyggnadsbolaget. Få aktier har varit så omtalade som detta och under 2022 har antalet ägare hos Avanza ökat från 127 000 till 209 000. Nästan en dubblering samtidigt som aktien gick ner med -74 %.

Nedan visas de aktier som var på topplistan den 1:a januari 2022. Snittavkastnigen senaste året är -35 %, alltså nästan 30 procentenheter större nedgång än OMXS30 på -6 %. Längst ner på listan finner vi Samhällsbyggnadsbolaget. Detta trots att vi nu sett en ganska ordentlig återhämtning nu i början av året. Totalt sett har det inte varit någon vidare strategi att investera i de mest populära aktierna under 2022.

(Klicka för att förstora)

Topplistan nu ett år senare ser mycket lik ut där Castellum bytt ut Evolution. Castellum är också ett av de populära bolag som gick ner mest under 2022. Det märks att Avanzas kunder ofta är experter på bottenfiske och ser läge att fynda när aktierna blir billigare och bolagen är i kris (som tidigare skedde med SAS). Vi får se hur utvecklingen blir under 2023.

Har populära aktier varit en vinnande strategi tidigare år?

Nu kan man komma med invändningen att pandemiåren är ett specialfall. Vi har aldrig tidigare sett en sån enorm ökning av aktieintresse och explosion av aktieägare. Allt haussades och plattformar som Instagram, TikTok och Reddit fylldes med börsinfluencers som investerade i stonks.

Vi som varit med innan pandemin kan säga att detta är inte vår första rodeo. Popularitetslistorna har varit med länge och dominerades tidigare av ”folkaktier”. Storbolag som länge varit sparfavoriter bland en mer konservativ samling investerare.

Tur nog har jag sparat ner topplistan från 1:a januari 2017 så vi kan följa upp hur populära aktier presterar på längre sikt. Som syns har avkastningen senaste 5 åren på +4 % varit klart lägre än för OMXS30 som gett +36 %. Alltså är årets utveckling inte bara ett undantag utan upprepats åtskilliga gånger (det fanns en anledning till att jag sparade ner listan då).

En viktig observation är att Investor som gått bäst är också den aktie som blivit den mest populära. Vi ser också hur tydligt att förändringen de senaste 5 åren är att senaste årens förlorare bytts ut mot senaste årens vinnare. Embracer, Latour och Samhällsbyggnadsbolaget som nu är i topplistan har alla gått klart bättre än börsen senaste 5 åren. Performance chasing i sitt esse.

(Klicka för att förstora)

Bättre på andra sidan atlanten?

De populäraste aktierna i USA har inte heller de klarat nedgångarna under 2022 bättre. De är i snitt ner med -47 % vilket är mer än de svenska topplistorna och underpresterat den amerikanska börsen med över 30 procentenheter. Även här syns det att de mest populära aktierna är de som haft bra avkastning föregående fem år.

Tesla är den mest populära aktien och har ökat antalet ägare i år från 56 000 till 81 000 när många försökt fyndköpa i fallet. Detta trots att den redan i slutet av 2021 var den mest köpta aktien dit varannan sparkrona gick (vilket inte resulterade i ett vidare bra köp).

(Klicka för att förstora)

Viktigt att göra sin egna analys

Att köpa de mest populära aktierna utan att göra egen analys har kan få ödesdigra resultat som under 2022. Aktiemarknaden kan agera som en popularitetstävling på kort sikt och det finns ett namn för det; bubbla. På lång sikt är det underliggande resultatet för bolagen som avgör hur de går. Det är inte konstigt att folk är så negativa till aktier som under 2022 när de populäraste nästan halverats i snitt.

Det tenderar att vara överdrivna förväntningar bland de bolag som det länge gått bra för och de prisas för perfektion. Det är oftast då de mindre insatta köper in sig och sen tenderar fler att hoppa på när kursen är på väg ner för det blir ”billigare”. Vi ser det igen och igen bland småspararna.

I listan för 2017 var småspararfavoriten Fingerprint med och har gett lägst avkastning sen dess. Likheterna är många med Samhällsbyggnadsbolaget där aktien steg markant hösten 2015 för att sen dala ner under efterföljande år. Också där fanns det tveksamheter med bolaget och en stor del av alla aktieägare kom in efter toppen.

Jag tycker att i dessa sammanhang är vettigt att komma ihåg Howard Marks kriterier för en effektiv marknad: 1) Aktien är känd och har många följare, 2) Socialt accepterad, 3) Informationen är välkänd och spridd. Det är lite anti-tesen till att köpa de populäraste aktierna.

Det betyder inte heller att aktierna är ”effektivt” prissatta och man får samma avkastning som index. Tvärtom har senaste årens utveckling snarare visat att missprissättningarna kan bli stora. Speciellt om hundratusentals småsparare öser in pengarna i populära aktier. Vad pandemiåren visat är att det fortsatt finns möjlighet att generera alfa på aktiemarknaden så länge man undviker göra det ”alla andra gör” och investerar annorlunda än massan.